هدف این پژوهش ارائه چارچوب بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی با رویکرد طراحی آموزشی سیستمی و اعتباریابی آن است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. در بخش تحلیل محتوای کیفی، برای به دست آوردن عناصر پرکاربرد از روش سنتزپژوهی و در بخش کمی برای اعتبارسنجی درونی از پرسشنامه محققساخته استفاده شده که روایی آن تأیید شده است. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی سنتزپژوهی شامل 94 مقاله علمی در حوزه آموزش زبان و بازیوارسازی بوده که 22 مقاله به صورت هدفمند انتخاب شده است. در بخش کمی شامل همۀ متخصصان تکنولوژی آموزشی بوده که برای اعتبارسنجی درونی چارچوب ارائه شده 20 نفر به صورت تصادفی گزینش شده اند. یافتههای تحقیق، عناصر بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی را شناسایی کردند. همچنین، یافتهها نشان دادند که پرکاربردترین عناصر بازی وارسازی برای آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی بازخورد، چالش، امتیاز، پاداش، جدول رتبهبندی، سطوح، نمودار پیشرفت، فشار زمان، نشان، داستان گویی، نمره، سیستم شخصیت، نتایج، دستاورد، روایت، و دوست داشتن و نداشتن است. نتایج تحلیل حاصل از ارزیابی اعتبار درونی، نشان داد که چارچوب پیشنهادی بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی با رویکرد طراحی آموزشی سیستمی، از اعتبار مناسب و خوبی برخوردار است.
Dehghaanzaadeh, Ph.D. H, Fardaanesh, Ph.D. H, Haatami, Ph.D. J, Talaa’ee, Ph.D. E, Dehghaanzaadeh, Ph.D. H. A Validated Framework for Gamified Electronic Teaching of English Language with a Systemic Approach to Instructional Design. QJOE 2021; 37 (1) :147-166 URL: http://qjoe.ir/article-1-2974-fa.html
دهقان زاده حجت، فردانش هاشم، حاتمی جواد، طلائی ابراهیم، دهقانزاده حسین. ارائه چارچوب بازیوارسازی آموزش زبان انگلیسی در محیط الکترونیکی با رویکرد طراحی آموزشی سیستمی و اعتباریابی آن. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (1) :147-166