Beigi Harchegani N, Haghayegh S A, Boshtam M. The Role of Rumination in Moderating the Relationship between Perfectionism and Disability of Tension-Type Headache in Patients of Shahin Shahr in 2017: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (4) :325-338
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-4130-fa.html
بیگی هرچگانی نیلوفر، حقایق سید عباس، بشتام محسن. نقش تعدیلکننده نشخوار فکری در رابطه بین کمالگرایی و ناتوانی ناشی از سردرد تنشی در بیماران شهرستان شاهین شهر در سال 1396: یک مطالعه توصیفی . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (4) :325-338
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4130-fa.html
دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده: (2222 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: از آنجایی که سردرد یکی از رایجترین شکایتها در کلینیکهای عصب شناختی است، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیلکننده نشخوار فکری در رابطه بین کمالگرایی و ناتوانی ناشی از سردرد تنشی انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه آماری آن را تمامی بیماران مبتلا به سردرد تنشی مراجعه کننده به 10 کلینیک شهرستان شاهین شهر در چهار ماهه نخست سال 1396، تشکیل میدادند. به شیوه نمونهگیری در دسترس، 80 بیمار مبتلا به سردرد تنشی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ناتوانی ناشی از سردرد Jacobson، کمالگرایی مثبت و منفی Terry-Short و سیاهه نشخوار فکری افسردهزا، Yousefi و همکاران استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی چندگانه، تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که نشخوار فکری، در رابطه بین کمالگرایی مثبت و منفی با ناتوانی ناشی از سردرد در کل نمونه، نقش تعدیلی معنیداری دارد (۰01/۰=p). نقش تعدیلکننده نشخوار فکری، در رابطه بین کمالگرایی مثبت کمالگرایی منفی با ناتوانی ناشی از سردرد در زنان (001/۰=p) و مردان (017/۰=p) نیز معنیدار بود. ولی نقش تعدیلکننده نشخوار فکری، در رابطه بین کمالگرایی مثبت با ناتوانی ناشی از سردرد در زنان و مردان معنادار بهدست نیامد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، در مجموع میتوان گفت که نشخوار فکری در رابطه بین کمالگرایی منفی و مثبت با ناتوانی ناشی از سردرد تنشی نقش تعدیلی معنیداری دارد.
واژههای کلیدی: کمالگرایی، نشخوار فکری، سردرد تنشی، شاهین شهر
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1396/10/27 | پذیرش: 1397/12/12 | انتشار: 1398/3/25