1- دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران(نویسنده مسئول). hrezaii@ut.ac.ir 2- دکتری مدرسی معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران. s.nasirian@ut.ac ir
چکیده: (2191 مشاهده)
با آنکه پیامبر(ص) تفکر قرآنبسندگی را قبل از نهادینه شدن آن توسط حاکمان پس از خود، با حدیث اریکه، پیشگویی و رد کرده بود، در سده اخیر، این تفکر، پس از فراز و نشیبهای بسیار، توسط دو تن از اندیشهوران تأثیرگذار شبهقاره هند، به نامهای عبدالله چکرالوی و خواجهاحمد دین امریتساری توسعه یافته است. از این رو، تحقیق پیشرو بر آن شده، آرای قرآنبسندانه این دو اندیشهور شبهقاره را به روش توصیفی-انتقادی مورد ارزیابی قرار دهد. در این راستا، یافتههای تحقیق به این نحو است: ادلهی سهگانهای که این دو اندیشهور، در توجیه قرآنبسندگی، ارائه کردهاند عبارتند از: قرآن وحی الهی است، برخلاف سنت؛ نقش پیامبر(ص) تنها ابلاغ قرآن است و ابلاغ سنت واجب نیست؛ تمام جزئیات احکام دینی، از قرآن قابل دریافت است و سنت امر زایدی است. کلید واژه قرآنبسندگی، سنتگریزی، امریتساری، چکرالوی، شبهقاره هند.
rezaei Haftador H, Nasirian S. A Critical Study of Amritsari and Chakaralvi`s Opinions for the Quranic Sufficiency against Tradition. ANDISHE-NOVIN-E-DINI A Quarterly Research 2020; 16 (60) :43-56 URL: http://andishe.maaref.ac.ir/article-1-1211-fa.html
رضایی هفتادر حسن، نصیریان صفر. نقد آرای امریتساری و چکرالوی در قرآنبسندگی و سنتگریزی. اندیشه نوین دینی. 1399; 16 (60) :43-56