نقوش و درونمایه دیوارنگارهها همواره رابطهای پیوسته با مکان و محیط پیرامونی داشته و هماهنگ با عوامل کالبدی و غیرکالبدی مکان و چگونگی ادراک مخاطب، معنا مییابند. چراکه مکان و فضای شهری به یاری تجسم و تصوری که ناظر از گستره آن دارد، قابلادراک بوده و هویتمند میگردد. ازاینرو در این تحقیق با تدوین مؤلفهها و زیرمؤلفههایی همچون: مؤلفههای مخاطبمداری، زیبایی، منظر، انطباقپذیری و هویت مندی مکانی در دیوارنگارهها بهمثابه معیارهای کیفی دیوارنگاری از دوره پهلوی اول تاکنون، پرداخته شده است. به همین منظور، با بهرهمندی از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و سنجش مؤلفه های ذکرشده در قالب پرسش نامههایی از 60 نفر از شهروندان، چگونگی این رابطه، موردارزیابی کیفی قرار گرفته است. براین اساس، هدف: نحوه ارزیابی و چگونگی ادراک شهروندان از نقوش و درونمایه دیوارنگارهها با مکانها و فضاهای عمومی و تاریخی شهر اصفهان است. بنابراین، سؤال اصلی به چگونگی و میزان انطباقپذیری این دسته از آثار با مؤلفه های مذکور پرداخته و سؤال فرعی بر انتخاب بهترین اثر، برای به دست آوردن ضریب رتبهبندی دیوارنگارههای دوره معاصر از منظر شهروندان اصفهانی بهعنوان مخاطبین اصلی این دسته از آثار، تأکید دارد.
یافتههای کلی تحقیق در پاسخ به سؤالات طرحشده، بیانگر میانگین رتبه متوسط تا خوب در ارزیابی مؤلفهها و زیرمؤلفه های استخراجشده در برگههای پرسشنامه است. مؤلفههایی که بیانگر فاصله کیفی درونمایه دیوارنگارهها تا رسیدن به وضعیت مطلوب و عالی بوده و درحال حاضر، پاسخگوی انتظارات شهروندان نیستند. همچنین با ارزیابی آثار منتخب از مجموعه تصاویر ارائهشده دریافت شد که شهروندان به جنبههای نوآورانه و متناسب با نیازها و سلائق امروزی در طراحی نقوش و درونمایه دیوارنگارهها اهمیت داده و نسبت به آثار بدون محتوا و صرفاً تزئینی، کم رغبت ترند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |