نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 عضو هیئت علمی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی
3 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of Measure the attitude of the Iranian people about computer games
نویسندگان [English]
- masoud kosari 1
- masoum aghazadeh 2
- Seyed Mohammad Ali Seyed Hosseini 3
1 Associate Professor at Tehran University
2 Director Social & Economical Studies Department of ISPA
3 Iran computer and video game Foundation
چکیده [English]
Today, computer games have become one of the most popular Entertainments in the world; A recreation that fascinate many people for hours beyond the real world and transforms the inaccessible hopes of each one into a virtual world. This kind of leisure time, considering its consequences, can be considered. This matter has attracted the attention of researchers in this field to the amount of game consumption, especially among the children and adolescents categories, and their attitude towards computer games. That this article has investigated different aspects of this topic. This study has been carried out among 7 to 40 years old people using multi-stage sampling method. The findings indicate that 79.6% of the people are familiar with computer games and video games, and 54.5% of them play games. Among the various genres, sports games, action and war have been the favorite games of the players. Overall, 13.4% of the total sample players had positive attitude toward games, 68.8% of the middle and 17.8% of them had negative attitude towards computer games.
..
کلیدواژهها [English]
- Computer Games
- attitudes
- game genres
- Negative perspective
- positive perspective