ابن بطوطه، محمد بن عبدالله (۱۳۴۸). سفرنامه. ترجمه محمدعلی موحد. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.##-ابوالبشری، پیمان (1395). "کهن نامۀ ادب پارسی، تبارشناسی باورهای ملامتیانِ نخستین در متون صوفیانه". نشریه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، ش 3 (پاییز): 1-18.##-اشپولر، برتولد (۱۳۸۰). تاریخ مغول در ایران. ترجمه محمود میرآفتاب. تهران: علمی و فرهنگی.##-اصطخری، ابواسحق ابراهیم (۱۳۴۰). مسالک و ممالک. به کوشش ایرج افشار. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.##-افشاری، مهران (۱۳۸۲). فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.##- افشاری، مهران (۱۳۹۴). فتوت نامه ها و رسائل خاکساریه. تهران: چشمه.##-افشاری، مهران؛ مداینی، مهدی (۱۳۸۸). چهارده رساله در باب فتوت و اصناف. تهران: چشمه.##-تاریخ سیستان (1314). به تصحیح محمدتقی بهار. تهران: کتابخانه زوار.#3-جیهانی، محمد بن احمد (۱۳۶۸). اشکال العالم. ترجمه علی بن عبدالسلام کاتب. تصحیح فیروز منصوری. مشهد: آستان قدس رضوی، به نشر.##-حدودالعالم من المشرق الی المغرب (۱۳۴۰). به اهتمام منوچهر ستوده. تهران: طهوری.##-پورجوادی، نصرالله، و دیگران (۱۳۸۸). تاریخ و جغرافیای تصوف. تهران: کتاب مرجع.##-جامی، نورالدین عبدالرحمن (۱۳۷۰). نفحات الانس. تصحیح محمود عابدی. تهران: اطلاعات.##-رادمهر، فریدالدین (۱۳۸۳). فضیل عیاض از رهزنی تا رهروی. تهران: نشر مرکز.##-زرین کوب، عبدالحسین (۱۳۸۵). جستجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.##-سجادی، علی محمد (۱۳۶۹). جامه زهد. تهران: علمی و فرهنگی.##-سلمی، ابوعبدالرحمن (۱۳۸۹). "اصول ملامت و طریق فتوت (ترجمه رساله ملامتیه)". مترجمان عباس گودرزی و مهری زارع مؤیدی. اطلاعات حکمت و معرفت، سال پنجم، ش 12 (اسفند): 27-33.##-شفیعی کدکنی، محمدرضا (1384). نوشته بر دریا. تهران: سخن.##- شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۸۶). قلندریه در تاریخ. تهران: سخن.##-شیمل، آن ماری (1381). ابعاد عرفانی اسلام. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.##-صمدی، قسمت علی؛ صدری، جمشید (1387). "تصوف در مکتب خراسان". نشریه ادبیات فارسی، سال پنجم، ش20 (زمستان): 54-69.##-عطار نیشابوری، فریدالدین (۱۳۹۴). تذکره الاولیاء. تصحیح ر. نیکلسون. مقدمه محمد قزوینی. تهران: هرمس.##-عفیفی، رحیم (1376). اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشته های پهلوی. تهران: توس.##-عنصرالمعالی، کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر (۱۳۴۵). قابوس نامه. تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.##-کربن، هانری (1383). آیین جوانمردی. ترجمه احسان نراقی. تهران: سخن.##-گلدزیهر، ایگناس (۱۳۵۷). درس هایی درباره اسلام. ترجمه علینقی منزوی. تهران: کمانگیر.##-اوحدی مراغه ای (بی تا). دیوا ن شعر. تصحیح سعید نفیسی. تهران: بی نا.##-گولپینارلی، عبدالباقی (1378). ملامت و ملامتیان. توفیق هاشم پور سبحانی. بی جا: روزنه.##- گولپینارلی، عبدالباقی (۱۳۷۹). فتوت در کشورهای اسلامی و مأخذ آن. ترجمه توفیق هاشم پور سبحانی. تهران: روزنه.##-لسترنج، گای (۱۳۷۷). جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی. ترجمه محمود عرفان. تهران: علمی و فرهنگی.##-لویزن، لئونارد (۱۳۸۴). میراث تصوف. ترجمه مجدالدین کیوانی. تهران: نشر مرکز.##-مرتضوی، منوچهر (۱۳۶۵). مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی. تهران: توس.##-نفیسی، سعید (۱۳۸۵). سرچشمه تصوف در ایران. عبدالکریم جربزه دار. تهران: اساطیر.##-هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (۱۳۹۲). کشف المحجوب. مقدمه و تصحیح از محمود عابدی. تهران: سروش.##
Lester, Robert (1987). Buddhism: The path to Nirvana. New York: Waveland.##-Scott, David (1995). Buddhism and Islam: Past to Present Encounters and Interfaith Lesson. International Association for the History of Religions, Brill Academic Publishers. Vol. 42, No. 2: 141-155.##